Translate

2.7.2012

Neulontaharppu - sisustuskori

Ensimmäinen neulontaharppu työ on nyt valmis ja oon kyllä todella tyytyväinen lopputulokseen. Neuloin korin D17cm renkaalla ja lankana käytin Kauhavan kangas-aitasta ostettua moppilankaa. Pohjan virkkasin ihan tavallisesti virkkuukoukulla. Työ eteni yllättävän nopeasti ja neulos on erilaista kuin tavallisilla puikoilla olisi saanut aikaseksi. Lopuksi pingotin korin lasipurkin päälle ja kovetin laimennetulla erikeepperillä. Vähä kyllä jännitti kovettaako erikeepperi tarpeeksi, mutta lopputuloksesta tuli kyllä ihan kopisevan kova, joten aion kyllä seuraavatkin työt kovettaa liimalla: )
Toki kori tarvitsi vielä pienen koristeen ja päätinkin sitten tehdä sen hama helmistä. Tai oikeastaan nämä ei ollut niitä aitoja hamoja vaan joitakin photopearl helmiä. En tiedä luulenko vaan vai oliko oikiasti niin, että nämä helmet suli piirunverran huonommin yhteen kuin hamat. Toki värilläkin voi olla vaikutusta.

4 kommenttia:

  1. VAU!!!
    -Niina-

    VastaaPoista
  2. No on kyllä aika hieno
    -Iiris-

    VastaaPoista
  3. Hei! Kivan näköinen kori. Teen itsekin parhaillaan koria neulontarenkaalla. Lankani on kyllä erilaista, ja teen itse korista kaksivärisen.
    Mutta kun olet tuota erikeeper-vesi-seosta käyttänyt - osaatko sanoa, missä suhteessa sinulla oli liimaa ja vettä? Miten kovetit korin sillä seoksella? Sivelit pintaan, valelit päälle, upotit koko korin liima-vesi-seokseen...?

    VastaaPoista
  4. Hei, olen huomannut että mitä "väkevämpi" seos niin sitä kovempi tulee korin pinnasta. Erikeepperiin olen lisännyt vain sen verran vettä että saan siitä vähän juoksevampaa ja että se imeytyisi lankaan kunnolla. Tärkeintä on saada liima-vesi seos kunnolla kaikkiin kuituihin. Riippuen työn koosta olen joko upottanut työn liimaan tai sitten valellut liimaa korin päälle sen jälkeen kun olen pingottanut sen muotin päälle. Itse olen suojannut muottina käyttämäni purkkin muovipussilla ja sen päälle olen pingottanut korin, niin että se on napakasti joka puolelta muotin päällä. Muovipussin avulla on helppo vetää kuivunut työ pois muotin päältä. Laita vain viestiä uudelleen jos vastaus tuntui epäselvältä :) Itse olen nyt käyttänyt tapetiliimaa erikeepperin sijaan. Vähän halvempaa, mutta ei anna aivan samaa lopputulosta kuin erikeepperi. Kokemukseni mukaan erikeepperillä saa kaikista kovimman pinnan.

    VastaaPoista